Retail Concept

Opdracht 12.1

Product

De producten die Wadapartja te bieden heeft in de winkel, of wat bij de winkel hoort, is een onderdeel van de producten van Wadapartja. Maar de producten buiten de winkel valt onder het horeca gebied.  De producten die bij de winkel horen zijn erg belangrijk voor Wadapartja, want de combinatie die ze maken bij Wadapartja met horeca en alle meubels, keukenaccessoires etc. die te koop zijn is het concept van Wadapartja. Alles wat je ziet is te koop!

De kenmerken van deze producten zijn dan ook hip, nieuw en kleurrijk. Wadapartja houd van een gezellige uitstraling met kleurrijke producten in het interieur en in de winkel. Wat ook erg belangrijk is bij Wadapartja is de duurzaamheid van de producten dus die zie je ook vaak terug.

Prijs

De prijs van de producten die Wadapartja te bieden heeft is erg belangrijk. De prijs geeft namelijk aan van warvoor kwaliteit de producten zijn, als er een te hoge prijs bij een product staat schrikt dat de klanten af maar ook als de prijs te laag is bij de producten. Dan denken de klanten snel dat de producten van niet zulke goede kwaliteit is. De prijs bij Wadapartja is valt in het middensegment zodat bijna elk soort type klant er wel iets leuks kan kopen als hij/zijn wilt.

Plaats

De plaats van het bedrijf is erg belangrijk. Wadapartja heeft een toplocatie aan het zuiderdief waar in de zomer alle terrassen buiten staan en veel mensen voorbij komen die tijdens een dagje weg lekker wat willen eten. Of mensen van het kantoor die in de pauze even komen lunchen het kan allemaal. Doordat Wadapartja lekker in het centrum zit trekt het ook veel verschillende doelgroepen.

Promotie 

Er zijn veel verschillende manieren om je bedrijf te promoten, Wadapartja gebruikt vooral social media en plaatselijke tijdschriften. Wadapartja is namelijk erg actief op Facebook en Instagram. Ook staan ze regelmatig in de top tien lijst van alle Hotspots van Groningen. Verder word er denk ik ook veel mond op mond promotie gedaan door mensen die er  geweest zijn en het iemand anders dan weer aanraden.

Personeel

Het personeel bij Wadapartja is gevarieerd, er werken mensen die een gezin hebben maar er werken vooral veel studenten of studenten die net afgestudeerd zijn. Wel werken er zowel veel jongens als meiden die allemaal goed bevriend zijn met elkaar. De sfeer is goed en lekker spontaan tussen het personeel en deze goede en spontane sfeer wordt ook altijd op de klanten overgebracht. Daarom klikt het ook goed tussen het personeel en de klanten van Wadapartja.

Presentatie

De presentatie vanWadapartja aan de buitenkant van de winkel is gezellig en d.m.v. een krijtbord op de stoep laten ze zien wat er bij Wadapartja allemaal te doen valt. Ook de etalage is gezellig ingericht met allemaal verschillende nieuwe en leuke producten om de klanten een indruk te geven van wat er binnen in Wadapartja allemaal te zien is. Het interieur van Wadapartja is erg vol en gezellig zoals er al een beetje aan de buitenkant te zien is. Er staat ook overal wat zowel in de winkel als in het restaurant gedeelte waardoor de klant lekker overal mag kijken wat Wadapartja te bieden heeft. Hierdoor blijft de klant meestal en gaat de klant lekker zitten voor een kopje koffie bijvoorbeeld. Doordat Wadapartja zoveel verschillende producten in huis heeft is er bijna altijd voor ieder wat wils. Soms komen klanten gericht naar Wadapartja voor een speciaal product wat de klant in zijn/haar hoofd heeft, dan is het soms lastig voor die klant te slagen bij Wadapartja. Maar Wadapartja heeft heel veel dus je weet het maar nooit!

Opdracht 12.2

De doelgroep van Wadapartja

De doelgroep die Wadapartja graag wil bereiken is een grote en brede doelgroep waardoor ze veel belangstelling krijgen en binnen de twee jaar dat ze open zijn ook enorm populair geworden. De doelgroep die ze graag willen bereiken lukt ook, er komen veel klanten van verschillende leeftijden.Dit komt natuurlijk ook door de locatie van Wadapartja, hierdoor komen er ook veel klanten toevallig langs die er nog nooit geweest zijn. Er komen vooral veel studenten lunchen of gewoon een drankje drinken maar er komen ook mensen van het kantoor die even pauze houden of vriendinnen die na een lange tijd weer afgesproken hebben met elkaar. Iedereen voelt zich dan ook prima op zijn/haar gemak. Toch komen er wel meer vrouwen dan mannen. Ik denk omdat vrouwen meer van gezellig bijkletsen houden en vaker ergens gaan zitten met een kopje koffie en een lekker gebakje bijvoorbeeld. Wat vooral belangrijk is voor de doelgroep is dat het gezellig is met leuke muziek en ze lekker kunnen zitten in zowel de huiskamer, lekker op de bank, of in het aquarium, aan tafel. Door deze sfeer die Wadapartja neerzet voelen de klanten zich op hun gemak en vinden het leuk om er te zijn en vaker terug te komen. Maar Wadapartja heeft nooit echt één specifieke doelgroep voor ogen gehad, de bedoeling is om een plek te creeën waar iedereen welkom is en iedereen mag komen. Dit is ook de kracht van Wadapartja.

Opdracht 12.3

Hoe Wadapartja de doelgroep bereikt

De doelgroep houd van hippe en trendy artikelen en is altijd opzoek naar iets nieuws. En bij Wadapartja hebben we veel van die artikelen die hip en trendy zijn. Ze hebben veel verschillende soorten artikelen zodat er voor ieder wat wils is. Hierdoor bereikt Wadapartja al een grote doelgroep van alle leeftijden, wel vooral vrouwen.

Wadapartja gebruikt ook veel verschillende presentatiemiddelen om ook bekend te worden bij de doelgroep en vele anderen in Groningen. De etalage van Wadapartja is ook zo ingericht om de aandacht te trekken en te laten zien wat de mensen binnen van de winkel kunnen verwachten.

Verder doen ze zelf veel op social media zoals Facebook en Instagram. Ook staan ze regelmatig in een tijdschrift waar alle Hotspots van Groningen in staan en daar staat Wadapartja meestal wel in de top 10 in Groningen! Wat ook een soort gelijk tijdschrift is, is City Center. Wadapartja werkt ook samen met Marleen die een eigen blog heeft en zij schrijft daar dan ook soms wat op over Wadpartja. Verder komen ze ook regelmatig op de blogpagina van Sikkom terecht waar ook veel nieuws en berichten over Groningen op staan.

error: Content is protected !!